Eén van de eerste dingen die blijven liggen als je het druk hebt, zijn de tijdrovende dingen en zaken waarvan je niet precies weet hoe je ze aan moet pakken. Je gaat voor veilig en snel en stelt uit wat lastig is of wat veel tijd kost.

Het schrijven van blogs is één van die tijdrovende klussen. Want om iedere keer toch weer met een goed verhaal te komen, is al een uitdaging. Maar vervolgens moet je ze ook weer keer op keer schrijven en daar ben je vaak toch wel een paar uurtjes mee zoet.

Bloggen kost tijd

Bloggen kost nu eenmaal tijd, maar het is zo belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat jij zichtbaar bent voor jouw potentiële klant. Door keer op keer te schrijven over onderwerpen die jouw lezer belangrijk vindt, laat jij jezelf zien als expert op jouw vakgebied.

En om jou te helpen om dat gemakkelijker en sneller te doen, geef ik je hieronder een aantal tips.

Tip 1. Weet voor wie je schrijft

Het klinkt zo logisch, maar toch wordt hier niet altijd naar gekeken. Hoe groter en breder het publiek is, hoe meer kans je hebt dat het gelezen wordt. Toch? Nee, niks is minder waar. Juist hoe beter jij weet voor wie je schrijft hoe meer je in de stoel kunt zitten van die persoon.

Tip 2. Waar ga je over schrijven?

Wat zijn de problemen van jouw klant? Wie weten beter wat de problemen zijn waar jouw klanten tegenaan lopen dan jouw klant? Denk even terug welke vragen je zoal krijgt van jouw klant. Iedere vraag op zich is een blogonderwerp.

Tip 3. Begin gewoon

Als je niet weet waar je moet starten, dan is het lastig om te beginnen en heel gemakkelijk om het voor je uit te schuiven. Maar ga gewoon beginnen. Neem jezelf voor dat je 5 tot 10 minuten gaat schrijven en ga gewoon starten. Je zult merken dat als je eenmaal begint het een stuk soepeler gaat dan je in eerste instantie dacht dat het zou gaan.

Tip 4. De titel moet uitnodigen tot lezen

De titel is de belangrijkste, want deze zorgt ervoor dat jouw blog wel of niet wordt gelezen. Het moet een uitnodiging zijn om te willen weten wat er over wordt geschreven. Let hierbij op dat je de verwachting waarmaakt, dus de titel slaat op het artikel. Daarmee bedoel ik dat de lezer in de tekst terugvindt wat in de titel staat. Als dit namelijk niet zo is, dan klikt je lezer direct weer weg en dan heb je jouw kans gemist.

Tip 5. Begin krachtig, de eerste alinea is een ‘yes or no’ moment

Als je de lezer niet direct boeit, dan klikken ze weg zonder bij ‘het meest interessante stuk’ te komen van jouw blog. Zorg er daarom voor dat de eerste alinea van jouw verhaal een trigger geeft om verder te lezen.

Tip 6. Wees zeker

Jij bent de expert dus schrijf ook zo. Ontkracht jouw eigen verhaal niet door woorden als ‘misschien’, ‘aannemen’, ‘ervan uitgaan’. Als jij het al niet zeker weet, waarom zou jouw potentiële klant dit dan gaan doen?

Tip 7. Maak gebruik van ruimte

Niks is zo vermoeiend als een tekst te lezen die aan één stuk door geschreven is. Maak daarom gebruik van alinea’s.

Tip 8. Titels en subtitels

Net zoals jij titels scant bij bijvoorbeeld de krant, zo scant jouw lezer ook de titels van jouw blog. Zorg er daarom voor dat jouw blog scanvriendelijk is door gebruik te maken van titels en subtitels, ook wel koptekst genoemd. De scanner scant door jouw tekst heen en leest het gedeelte wat voor hem van toepassing is. Maar dan leest diegene niet het hele verhaal? Nee, dat klopt. Maar zonder die kopjes leest klikt diegene veel eerder weg, omdat het niet in een paar tellen duidelijk is of het artikel wel of niet interessant is en dan verlies je de lezer.

Tip 9. Gebruik sprekende afbeeldingen

Een lap tekst kan nogal saai zijn, als je deze hier en daar afwisselt met een afbeelding dan wordt  het geheel wat luchtiger.

Tip 10. Sluit krachtig af

Dit doe je door een Call to Action te gebruiken. Je wilt namelijk interactie met de lezer en dat kun je pas doen als mensen reageren op jouw tekst. Buiten dat het belangrijk is om te weten wat er bij jouw doelgroep speelt, zorgt het ook voor meer zichtbaarheid (denk hierbij aan likes of reacties op social media). En dat is weer belangrijk voor het verkrijgen van vertrouwen, expertstatus en meer klanten.

Bloggen kost minder tijd

Het schrijven van jouw blogs wordt makkelijker als je gebruik maakt van deze tips. Het kost altijd tijd en energie, maar minder dan voorheen.

Tip 11. ………………………………

Natuurlijk zijn er nog veel meer slimmigheden om te bloggen, vul daarom deze blog top 10 aan met jouw eigen blogtip.

>> Welke tip wil jij meegeven aan andere bloggers?

 

Vind je bloggen een tijdrovende klus en wil je dit sneller en gemakkelijker kunnen doen? Dan is de training ‘Schrijf je blog in 30 minuten’ zeker wat voor jou.

 

Veel succes,
Kirsten

PS. Waardevolle blog? Laat dan ook jouw netwerk hiervan profiteren en deel deze informatie via onderstaande social media knoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

− 2 = 1